onsdag 31 mars 2010

Upplevelsebad och relax i Skövde

Idag var det andra gången på kort tid som jag besökte upplevelsebadet i Skövde, premiär för dagen var dessutom relaxavdelningen. Detta är definitivt en plats full av skratt och glädje, här finns inget som heter argsinthet. Upprepande besök dit är inte speciellt svårt att lista ut. Kursplanen för teknik lyfter fram att själva ämnet i skolan bland annat tar upp värderingsfrågor, intressekonflikter, förändrade livsvillkor och ekonomiska konsekvenser (Skolverket, 2008). Arena och kommunen bidrar verkligen till och värnar om kommunens invånare och deras hälsa. För skolans elever finns här mycket att upptäcka och utforska, det skulle möta deras värld av intresse. Å andra sidan måste beaktas de kostnader som det enorma projektet faktiskt har kostat. Hur värnar vi då mot vår miljö och vad är de bidragande konsekvenserna? Det nyckel - och låssystem som badet erbjuder skapade förvirring hos min pappa som är av en annan generation. Det blev ett svar på hur ofta vi tar saker och ting för givet. Tekniken bidrar till förändrade livsvillkor precis i enlighet med vad läroplanen skriver. I kursplanen för skolan står det också att det i undervisningen skall strävas efter att varje elev "utvecklar kunskap om energi och energiformer, energiomvandlingar och energikvalitet samt samhällets energiförsörjning" (Skolverket, 2008, s. 57). De olika vattenrutschkanorna ger många tillfällen för eleverna i skolan att diskutera hur vattnet och den kraft och energi den innehar också cirkulerar i dessa tunnlar. Hade det inte varit för solens energi hade inte vattensystemen heller varit igång. Andersson (2008) är av åsikten att eleverna bör få en helhetsbild av den energianvändning människan använder sig av. Badet bidar till en del ur helheten. Energi som jag betraktar det, går också att se på många olika sätt. Samtidigt berättar Tidningen förskolan om en förskola som står för kostnaderna för att låta barnen gå i simskola och lära dem hantera vatten och parallellt med det sker motorisk träning. Det är av vikt att skapa ett lustfyllt förhållande till vatten, en självklar värderingsfråga. I artikeln påpekas även de mål som skall vara uppnådda i slutet av årskurs fem, där bland annat god vattenvana är ett mål. Inom verksamheten Arena går det att relatera till mycket inom förskolan och skolans ämnen.

All denna teknik inom denna gigantiska anläggning väcker därtill enorm förtjusning. Inne på relaxavdelningen finns en dusch som spelar upp tre olika slags ljud, åska och två olika djungelljud som utöver det även innehåller varierande dofter. Duschen och dess innehåll med ljuden skapar mycket funderingar runt hur fantastisk tekniken egentligen är. Jag kan inte heller sluta tänka på den tid och teknik det kräver att lägga dessa små plattor av mosaik även om de kommer i mindre anpassade stycken. Hur många arkitekter har inte haft fingrarna inblandade i detta? Det får mig att relatera till det vackra mausoleet Taj Mahal i Agra, Indien där historia lyder att de arkitekter som medverkade i bygget av detta verk fick fingrarna avhuggna för att undvika att de skulle bygga upp något liknande. Teknik kan skapa intressekonflikter men vi får verkligen hoppas att de inte bygger upp ett annat bad för vilket ska jag då välja och på vems bekostnad?

Referenser

Andersson, B. (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer.Lund: Studentlitteratur.

Karlberg, K. (2010). De lär sig simma redan i förskolan. Tidningen förskolan, 3, 16 - 17.

Skolverket. (2008). Grundskolan: kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.

Bild:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Wasserrutsche_willingen.jpg/250px-Wasserrutsche_willingen.jpg

2 kommentarer:

  1. Vad intressant du relaterar ditt besök på badhuset till förskolans och skolans läroplaner och som du skriver vad mycket tankar kring teknik och vatten, energi och dyligt man får. Precis som du skriver kan man ställa många reflekterande frågor till barnen kring vad badhuset faktiskt har kostat kontra fördelarna med det, jag tänker även att det ger frågor som hur bra vi har det här med allt vatten direkt ur kranarna och att ställa det i relation till de barn som bor i Afrika som inte ens har ett badrum och aldrig kommer att få uppleva att vara på ett badhus.

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Visst har vi det bra, det går inte att förneka. Det är så mycket som vi beklagar oss över. Jag tror det är viktigt att faktiskt stanna upp ibland och se sig om. Men det gör man sällan och det blir tydligt med tanke på händelsen som berättas nedan. Det är så mycket vi tar för givet, allt finns bara där färdigserverat för oss och så finns det de i många av världens länder som lever i fullständig misär. Häromdagen anlände vi nämligen till vår sommarstuga och värmepannan hade gått sönder, troligen efter den kalla vintern. Först då inser man verkligen hur bra man har det. Plötsligt fick vi stå och koka upp varmvatten till både disk och kroppstvätt. Det är ingenting som hör till en vardag direkt.

    SvaraRadera