lördag 6 mars 2010

En upptäckt !



När jag vaknade nu på morgonen och drog upp persiennerna så såg jag att det lös grönt mot min vita vägg? Jag funderade på hur det kunde komma sig? När jag tittade ner mot korsningen mellan Helenaskolan och Högskolan så ser jag att en av de blåa vägskyltarna reflekteras av solen i regnbågens färger, men ju mer solen stiger så går det åt gröna hållet. Vi kan alltså finna regnbågen i reflexer med! Detta är något som vi i gruppen borde undersöka och ta reda på mer om!

2 kommentarer:

  1. Visst finns ljusreflektion i många sammanhang och grunden till ljuset och dess reflektion behandlas i energi-ljus inlägget. Det är bara att sätta in det i ett annat sammanhang än regnbågen. Men visst är det intressant när helheten börjar förstås så att kunskapen kan sättas in och prövas i vardagen och i nya vinklar.

    SvaraRadera
  2. Ljuset är en ju egentligen en mycket stor del i vår vardag men det är precis som om man "vaknar" för specifika saker när de studeras lite närmare. Kunskapen finns där ofta men ibland djupt nergrävd. Just nu är det bland annat "regnbågssglasögonen" på. :)

    SvaraRadera