Regnbågen är beroende av ljus och ett föremål/materia som ljuset kan brytas i. Jag tycker därför att det är intressant att se hur människan har använt sig av tekniker för ljusbrytning för att få hjälp i sin vardag. Jag tänker då på hur vi använder konvexa och konkava linser för att få möjlighet till en bra synförmåga. Med en normalsyn så bryts de parallella ljusstrålarna som kommer in i ögat samman på näthinnan men med översynthet är ögat för kort vilket gör att ljusstrålarna inte kan sammanfalla på näthinnan. Detta kan korrigeras med en konvex lins som sammanför ljusstrålarna tidigare vilket gör att ljusstrålarna sammanfaller på näthinnan. Om människan istället är närsynt är ögat vanligtvis längre än ett öga med normalsyn men orsaken kan även vara att hornhinnan eller linsen ger en för stark brytning vilket gör att strålarna sammanfaller framför näthinnan. För att detta synfel ska korrigeras används en konkav lins vilket gör att ljusstrålarna bryts isär och sammanstrålningen sker istället på näthinnan, detta enligt http://www.ne.se/ (2010-03-28).
Min erfarenhet är att alla elever vet vad glasögon och linser är och det finns även ett antal som själva har något utav nämnda alternativ. Det finns även olika sätt att visa hur konkava och konvexa linser fungerar som tillexempel att använda laserstålar som visar hur ljuset samlas och sprids men även förstoringsgals som kan visa vilken skillnad linser eller glasögon kan göra. Detta gör att vissa delar av det som kursplanen för teknik framskriver uppnås. Detta är bland annat att undervisningen ska beröra sådant som eleverna möter i sin vardag men också att eleverna själva ska få experimentera och utforska, http://www.skolverket.se/ (2020-03-28).
Referenser
Nationalencyklopedin [Elektronisk] Tillgänglig:
http://www.ne.se.persefone.his.se/lang/brytningsfel [2010-03-28]
Skolverket [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/2089/titleId/TK1010%20-%20Teknik [2010-03-28]
Min erfarenhet är att alla elever vet vad glasögon och linser är och det finns även ett antal som själva har något utav nämnda alternativ. Det finns även olika sätt att visa hur konkava och konvexa linser fungerar som tillexempel att använda laserstålar som visar hur ljuset samlas och sprids men även förstoringsgals som kan visa vilken skillnad linser eller glasögon kan göra. Detta gör att vissa delar av det som kursplanen för teknik framskriver uppnås. Detta är bland annat att undervisningen ska beröra sådant som eleverna möter i sin vardag men också att eleverna själva ska få experimentera och utforska, http://www.skolverket.se/ (2020-03-28).
Referenser
Nationalencyklopedin [Elektronisk] Tillgänglig:
http://www.ne.se.persefone.his.se/lang/brytningsfel [2010-03-28]
Skolverket [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/2089/titleId/TK1010%20-%20Teknik [2010-03-28]
Bilder från: http://www.jahnke.se/ [2010-03-28]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar