måndag 1 mars 2010

Grupp 7b testar - Hur skapar vi en regnbåge med hjälp av tekniken?

Vi varnar känsliga tittare för alternativa felbenämningar under videoinslagen. Å andra sidan finns det något rätt eller fel?


Experiment ett
Hur påverkar ljuset prismans position? Vart sker brytningen?


Experiment två
Plötsligt ställdes nya frågor utifrån experimentets varierande art. Frågor såsom: Påverkas det av materialet som nu istället var i hårdplast? Påverkas det av formen? Påverkas det av vattnets existens? Varför blev det nu två regnbågar? Det är av vikt att eleverna/barnen får använda olika begrepp (deras erfarenheter) för benämningar av föremål, säger Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008), för att synliggöra vad det verkligen heter. Begrepp för oss var bägare,bringare, makapär... Vad är det egentligen vi ser på filmen? Varför heter det till exempel prisma? Vem har bestämt det?


Dessvärre fungerar det inte just nu att lägga ut experiment tre. Men här ställdes frågor om vad som hände om vi fortsatte utan vatten i den där saken....Det visade sig att utan vatten hamnade regnbågen i taket dock i en något svagare framställning. Experimenten fortsätter en annan dag och då ger vi oss i kast med såpbubblorna och vatten med olja.


Referens

Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.

6 kommentarer:

  1. Hej
    Intressanta experiment. Jag ser fram emot uppföljningen! Kul att ni testar och visar vad som händer med olika "material".

    SvaraRadera
  2. Jag kan tala om att vi hade kul den eftermiddagen också. Eller hur tjejer? Vi behövde testa våra hypoteser för eventuella svar som alltid annars leder till nya frågor.

    SvaraRadera
  3. Instämmer! Med hjälp av experimenten tog nya frågeställningar form som är viktiga för oss i gruppen att kunna svara på och förstå.

    SvaraRadera
  4. Ju mer experiment vi gör för att framställa regnbågar får vi en större förståelse för hur det verkligen går till. Vi hade en riktigt rolig stund och den var givande!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att ni dokumenterar med film och synliggör ljusets brytning och reflekterar kring skillnaden mellan olika material intressant! När ljuset träffar en plastbit eller som i ert fall en triangulär formad bit, förändras ljusets brytningsvinkel avsevärt då bägaren också är full med vatten. Ljuset går då inte obehindrat igenom materialet, som det gör i luften. Då ljuskällan i det här fallet är en overhead skissade jag upp en bild i huvudet hur ljusets brytning skulle vara om man ritade ner det på ett papper. Tack för inlägget! :) läs gärna vår blogg om ljusets reflektion på en spegel.

    SvaraRadera
  6. Tack för underhållningen! Vad härligt det var att se glädjen när experimentet lyckades för er! Säkert blir det lika lust- och glädjefyllt för barnen/eleverna!

    SvaraRadera