(Sammanställt av grupp 7b)
Dagens handledning gav svar på frågor som vi tidigare ställt gällande hur ljuset bryts i såpbubblor och olja. Färgerna i såpbubblan förklarades med att ljuset bryts i såpbubblans yta och gränsskiktet mellan ytan och luften inuti. Färgerna som syns varierar beroende på tjockleken på såpbubblans hinna eftersom detta förändrar vilken vinkel som ljusets bryts i och på så sätt vilken färg vi ser. Ett liknande tillvägagångssätt uppstår i olja och vatten då ljuset bryts i ytan med olja och gränsskiktet mellan oljan och vattnet.
Diskussioner gällande vad som ska beröras på redovisningen av vårt valda område och hur denna ska läggas upp berördes. Vi kom fram till att kunskap om delarna liv, materia, energi och teknik inom det valda ämnesområdet ska finnas och framgå vid redovisningstillfället men att alla delar inte behöver synliggöras i lektionerna/samlingarna som genomförts. Diskussionerna resulterade i att redovisningens uppbyggnad blev tydligare då det framgick att vi gärna fick använda vår kreativitet men att både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper ska förmedlas och visas.
Handledningen behandlade även frågan hur ljusets brytning ska förklaras för barnen/eleverna på ett bra sätt. Vi kom då fram till att det finns experiment som på ett konkret sätt visar detta för barnen/eleverna. Ett sådant är att använda en laserstråle i vatten då laserstrålens brytning från luft till vatten blir tydlig. Men återigen så kom vi fram till att det är viktigt att ge svar på det barnen/eleverna ställer frågor om eller visar nyfikenhet kring. Alltså behöver inte all information om hur en regnbåge uppstår beröras då detta kan uppfattas som orelevant och ointressant från barnens/elevernas perspektiv. Det kom också upp om vad som ska beröras på bloggen. Arbetet med bloggen fortsätter och kommande inlägg av grupp 7b kommer att beröra områdena ögat och färger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar