fredag 5 mars 2010

Den nya kulturen av teknik

Häromdagen satt jag och väntade på att eleverna skulle komma in efter rasten. En efter en anländer in i klassrummet och en av dem frågar huruvida jag känner till Habbo. Antagligen är det något som diskuterats under rasten. Habbo.se lät det därefter för att klargöra riktigt noga för mig att det hade att göra med Internet. Det var dessutom flera av eleverna som engagerades i samtalet. På hennes uttryck var det som om jag var en utomjording som satt där och ingenting visste. Eller rättare sagt så tillhörde jag i hennes ögon en av de vuxna som inte har någon vetskap om deras värld. Elevernas ögon blev stora som klot när de fick till svar att jag visste vad det var och dessutom vad just den sidan på Internet innebär. Det vill säga en Community där det är möjligt att köpa och sälja möbler med både positiva och negativa konsekvenser. Orsaken till att jag vet är med anledning av kursen Kulturmöte och kulturkonflikt där vi fick uppdraget att utforska en fritt vald Community varpå mitt val var just Habbo. Det kommer säkert ni också ihåg. Det var en riktigt härlig upplevelse att känna hur eleverna uppskattade min vetskap om deras intressen och värld. Diskussionen tog fart med en gång och hade inte deras klasslärare dykt upp hade de säkerligen kunnat prata hur länge som helst om ämnet. Utifrån detta exempel blev det så väldigt tydligt hur otroligt viktigt det är att vi lärare faktiskt har kunskap om vad som finns ute på Internet. Ginner och Mattson (1996) uttrycker det högteknologiskt samhälle och det är ju precis vad samhället idag är. Det är inte längre möjligt att förneka eller undvika även om det kanske är på god väg att accepteras. Eller? "Teknologier som inte existerade för bara ett decennium sedan är idag en "nödvändig" del av de ungas vardagsliv" (Sjöberg, 2010, s. 432). Detta är definitivt inget nytt för oss men när ska det faktiskt börja tas på allvar? Därmed inte sagt att Habbo är den bästa av världar. Sjöberg benämner den nya tidens barn som Homo zappiens och det har vi som studenter inom utbildningen hört nämnas förut. Borde inte vi vuxna då egentligen benämnas som Homo icke - zappines utan att för den skull mena att alla är det?

Referenser

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Sjöberg, S. (2010). Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Visst är det bra när läraren kan ta del av elevernas diskussioner och erfarenhetsvärld. Jag har också sett glädjen när eleverna inser att även jag känner till det han/hon pratar om men också besvikelsen och känslan av att vi är två motparter när jag inte vet. För att kunna möta eleverna och utgå från deras erfarenheter som Lpo 94 (2006) och Lpfö 98 (2006) betonar anser jag det viktigt att ta del av elevernas intressen.

    Referenser
    Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94. Stockholm: Fritzes.
    Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:22). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att kunna visa eleverna att man som vuxen även förstår deras "lilla" värld. Jag tycker personligen att det gör så att eleverna "ser upp" till en och att de känner en samhörighet med mig som vuxen.
    När jag berättar om mina äventyr utomlands och allt som jag har upplevt känns det som att de tänker, kan hon så kan jag.

    Jag tycker att det är viktigt att vi vuxna föröker sätta oss in i deras värld av teknik och förstår att deras mp3, iphone, dator, msn, facebook betyder mycket för dem och även är deras "image". Vi hade våra sätt som unga fast då var det brevskrivning, heta linjen och smålappar som gällde. :)

    SvaraRadera
  3. Det är en som sagt riktig känsla att förstå vad de upplever! Fast Heta linjen och de där smålapparna sinsemellan bänkarna var heller aldrig något som direkt uppskattades. Även om det var vår tids teknik. Det är väl fortfarande idag protester mot de där lapparna? Eller blir de mer och mer sällsynta?

    SvaraRadera