Vi i grupp 7b känner att vi har kommit en ganska bra bit på vägen vad gäller ämneskunskaperna som omfattas av det valda området regnbågen. Det finns alltså inhämtade kunskaper inom varje del, ljus, vatten, myter, teknik och så vidare. Vi skulle vilja hävda att tekniken ur ett helhetsperspektiv är invävd i alla delarna. Det är enbart några bitar som fattas här och var. Således har vi valt att enbart publicera en del i taget för att också kunna fördjupa oss i varje del, nästa steg är för närvarande tänkt att vara vatten. Inför handledningen på torsdag om regnbågen med Stellan finns det kanske frågor som skulle behöva redas ut. Till exempel om vatten är nödvändigt vid teknisk framställning av regnbågen med plast? Är det beroende av formen på föremålet? Prisman hjälper ju till att framställa regnbågen utan vatten. Hur vattnet bryts i olika ämnen och vad det är i dessa ämnen som verkligen gör att det blir en regnbåge? Tekniken som sagt betraktas som involverad i hela ämnesområdet regnbåge. Hur mycket är egentligen nödvändigt att skriva om det? Hur pass mycket behöver vi fördjupa oss i de olika färgerna?
Tekniken i förskolan och skolan
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar