söndag 7 mars 2010

Är allt självklart?

Det är intressant att testa hur en regnbåge kan skapas som vi gjort och läsa i Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) om hur deras utbildning låter eleverna testa och undersöka och utifrån det ställa sina egna frågor som eleverna sedan söker svar på. På så sätt ser läraren elevernas förståelse genom att se vilka förkunskaper eleverna har i början av arbetet och vilka kunskaper han/hon fått genom att utreda sina frågor. Dessutom ser jag att elevernas motivation kan öka då det finns en nyfikenhet och vilja i att utreda svaret. Detta framhåller även Lpfö 98 (2006) och Lpo 94 (2006) då båda uttrycker vikten av utforskande och lusten till att lära.

Genom att ställa eller utsättas för frågor kan en tankeprocess börja som innebär att det som tidigare sågs som självklart av dig inte längre är det. Vad grundar sig det som jag tidigare såg som självklart på? Jag har själv börjat ifrågasätta det som jag tidigare trott för att utbildningens olika delar får mig att vilja veta varför en sak är på ett visst sätt. Den känslan vill jag att eleverna ska ha i klassrummet. En glädje och vilja att veta varför där svar ges på deras nivå och inte oklara och för eleverna svar som inte berör deras tidigare erfarenheter. Därför tycker jag att Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) tankar om undersökningar och vikten av att ställa egna frågor är viktiga och något som vi bör använda oss av i regnbågslektionerna/samlingarna. För genom ett sådant sätt ger vi inte bara eleverna kunskap utan även en förståelse för varför naturkunskapsämnet är viktigt och väcker elevernas omtanke och empati genom att eleverna själva blir delaktiga i processen. Vilket i sin tur ger möjlighet till både summativ och formativ bedömning som Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) tar upp.

Referenser
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:22). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar