lördag 3 april 2010

De stora hur och varför frågorna

Varför är himlen blå? Hur snabbt faller regndroppar? Hur kan fåglar sitta på kraftledningar utan att få en stöt? Hur kan vattnet rinna uppåt till vattenkranar i höghus?

Vi som lärare både i förskolan och skolan kommer få många kluriga frågor att svara på i framtiden och vart ska vi kunna få tag på svaret? Vist finns fakta böcker och annat men hur ska man förklara så att barn/eleverna förstår? Jag har hittat en bra sida där de flesta svaren står (http://faktabanken.nu/). På faktabanken.nu har de samlat in svar på de mest förkommande frågorna inom bland annat naturvetenskap och teknik, där det är beskrivet på ett rätt så enkelt sätt så både vuxna och en del barn kan förstå.

Ex: Varför är himlen blå?

Himlen ser blå ut därför att blått ljus sprids ut lättast i atmosfären, Rayleigh-spridning. Ljuset från solen består av alla möjliga färger som blir vitt ljus tillsammans. När solljuset når jordens atmosfär blir de blå delarna av ljuset mer spridda åt olika håll, och vi ser blått överallt på himlen. Gult och rött har lättare att fortsätta rakt fram i samma riktning genom atmosfären. http://faktabanken.nu/ (2010-03-29)

Ginner och Mattsson (1996) beskrivet att det är omöjligt för skolan att studera all teknik. Jag håller med dem att det skulle vara ett enormt arbete om vi skulle undervisa om precis allt. Ginner och Mattsson hävdar ju också att tekniken är något som man sätter mellan sig själv och naturen och detta utgör ju ett enormt område att utforska och det räcker kanske inte förskolans och skolans resurser till, och en annan viktig fråga enligt mig är också hur mycket barnen/eleverna vill ha reda på. Vi måste se vad barnen är intresserade av också även om kursplanerna påpekar en del saker som de ska lära sig. Sjöberg (2010) pratar om hur materialet ska presenteras på ett sätt som främjar eleverna i undervisningen i till exempel naturvetenskap? ”För det är ju lärandet som är målet, och det som en elev lär sig är inte alltid det samma som det en lärare undervisar, eller det som presenteras i boken” (Sjöberg, 2010, sid. 36). Den hemsidan som jag presenterade förut, faktabanken.nu kan kanske underlätta för eleverna att förstå olika fenomen som kanske inte faktaböckerna och läraren kan förklara så att han/hon förstår. Dels anser jag att datorn kan vara en bra variation i undervisningen och det kanske får en del elever att tycka att undervisningen är intressant. Ibland kan läraren ställa en fråga till eleverna som de själva ska leta svaret på, för att utmana dem.

Vad tycker ni om Faktabanken.se? Skulle ni kunna använda er av den i er undervisning? Är sidan pålitlig enligt er?


Referenser:

Ginner, T. Mattson, G. (red.) (2006). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Sjöberg, S. (2010). Naturvetenskap som allmänbildning- en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

http://http://www.faktabanken.nu//

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Faktabanken.se, det är verkligen en sida jag kan tänka mig att använda i undervisningen. Jag känner att både läaren och eleverna kan få enkla förklaringar på kluriga frågor via denna sida. Som vanligt med internetsidor så ska man ju vara kritisk och dubbelkolla så att faktan som står har vetenskaplig grund. Om man läser på fliken "om Faktabanken.se" så tycker jag att det känns som att sidan är seriös.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också kunna tänka mig att använda den sidan sedan i undervisningen. Den gav lätta med ändå innehållsrika förklaringar till många frågor. Några av frågorna tycker jag var riktigt kul att få svar på och tror även eleverna kommer uppskatta frågor som exempelvis "Måste björnar gå upp ur idet och kissa ibland?".
    Tack för bra tips Sofia.

    SvaraRadera