söndag 11 april 2010

Färgblindhet

På grund av att regnbågen innehåller många färger och att färgerna har varit en viktig del i undervisningen av det valda ämnesområdet anser jag att det kan vara viktigt att tänka på att vissa människor är färgblinda och i och med detta inte kan uppfatta alla färger. Enligt http://www.ne.se/ (2010-04-11) och som vi tidigare nämnt i inlägget Energi-färg beror detta på att tapparna på näthinnan är felaktiga vilket resulterar i att alla färger inte kan uppfattas, flera former av färgblindhet finns. Färgblindhet kan vara både ärftlig och förvärvad men den ärftliga versionen är vanligare hos män än hos kvinnor eftersom färgblindheten finns i X-kromosomen men för att den ska visas hos kvinnor måste den finnas i båda X-kromosomerna. Om färgblindheten istället är förvärvad beror detta på att synnerven eller näthinnan blivit skadad eller inflamerad, http://www.ne.se/ (2010-04-11).

I Lpo 94 (2006) och Lpo 98 (2006) framhävs att hänsyn ska tas till alla barn/elever. Detta är mycket viktigt att tänka på då ett barn/elev har svårt att se färgerna på rätt sätt. Alla barn och elever som vi hade samling och lektion med hade ett normalt färgseende men det kunde ha varit någon som inte hade det och den tanken hade inte jag innan. Dock är det en kunskap som jag kommer att ta med mig i framtiden för all undervisning. Jag tycker att det är en utmanande tanke att inte kunna utgå från att alla ser samma färg för egentligen gäller det all undervisning. Hur vet vi vad det är eleverna egentligen ser och uppfattar i undervisningen?

Referenser
Nationalencyklopedin [Elektronisk] Tillgänglig: http://ne.se.persefone.his.se/lang/färgblindhet [2010-04-11]
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:22). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.
Bild från http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspxid=14629&del=1#Inledning [2010-04-11]

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är väldigt vanligt att pedagoger/lärare inte tänker på att en del barn/elever kan vara färgblinda. Jag kan själv erkänna att jag inte har tänkt på det när jag har genomfört aktiviteter och lektioner i förskolan och skolan, därmed var det bra att bli påmind om detta så jag kan tänka på det i fortsättningen.

    När jag gick på gymnasiet hade vi en kille i klassen som var färgblind, han fick påminna en del lärare ganska ofta att de exempelvis inte kunde använda röd penna när de skrev på whiteboardtavlan eftersom han inte såg då. En risk som jag kan se är att yngre barn och elever inte har förmåga att säga till att de inte ser, det kan också vara så att elever skäms över sin färgblindhet och vill hålla det hemligt för att de är rädda att bli utstötta och retade.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Visst är det viktigt att ta hänsyn till alla elever. Jag håller även med om att det är lätt att glömma att ett barn/elev kan vara färgblind. Men det är viktigt att vara medveten om att det förekommer och att små saker kan underlätta mycket. Tillexempel valet av färg på pennan som används som Anna nämnde. Betydande är också som Anna skriver att vara uppmärksam så att ingen blir retad eller utstött.

    SvaraRadera