söndag 25 april 2010

Lektion/samling i skola och förskola

Det var intressant att genomföra lektionen och samlingen om regnbågen där målet från kursplanen för naturorienterade ämnen var att "tilltror och utvecklar sin förmåga att se mönster och strukturer som gör världen begriplig samt stärker denna förmåga genom muntlig, skriftlig och undersökande verksamhet" (http://www.skolverket.se/, 2010-04-25). I förskolan var målet från Lpfö 98 (2006) "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker" (s. 9). Det är ganska många veckor sedan dessa genomfördes och Anna har skrivit om hennes upplevelser och tankar men det är ändå intressant att skriva om och dela med sig av. I samlingen skulle barnen skapa var sin regnbåge på något sätt men alla valde att måla med vattenfärg. Detta kan ha berott på att barnen inspirerade varandra eller att det helt enkelt var det som såg mest inbjudande ut av det som stod på bordet. Under arbetets gång så pratade vi om hur en regnbåge blev till och alla svarade att det behövdes sol och vatten. Detta hade inte samtliga svarat under intervjuerna så min uppfattning är att barnen lärde sig av varandra. Det var särskilt ett barn som vågade gå sin egen väg i sin målning av regnbågen. Det märktes att detta barn hade en klar bild av regnbågen, men det var inte som en halvcirkel utan istället som rektanglar som han fyllde hela pappersarket med. Frågor ställdes men jag fick aldrig helt klart för mig varför detta barn såg regnbågen som rektanglar men det var en intressant synvinkel. Jag kunde här ha ställt ännu fler utmanande frågor. Vid återsamlingen med barnen var hade alla barn med att det behövdes sol och regn eller bara något utav det men framkom att barnen lärt sig en del om hur regnbågen uppstod. Därför skulle det varit roligt att fortsätta med ytterligare en samling där barnen fick se hur regnbågen kunde skapas av olika material inomhus, precis som eleverna i skolan fick göra.

I skolan fick eleverna gissa om ett visst material skulle kunna skapa en regnbåge om ljus tillfördes från en oh-apparat. Föremålen som testades var en prisma, CD-skiva, bok och pennor. Efter att eleverna gissat och vi gemensamt testat föremålen så drogs slutsatsen att det som är genomskinligt eller blankt kan skapa en regnbåge. Sedan pratades om vad som behövdes för att det skulle bli en regnbåge utomhus och eleverna fick sedan rita och skriva sina tankar på ett papper. Alla elever hade uppfattningen att det behövdes sol och vatten. Majoriteten skrev sol och regn men en elev skrev att det behövdes sol och dagg. Eleverna hade liknande uppfattningar om hur regnbågen blir till vid intervjun innan lektionen och vid återsamlingen där alla svarade att det behövdes sol och regn. Det som jag hade gjort annorlunda om jag haft lektionen idag är att jag skulle ha pratat om vilka färger regnbågen har och i vilken ordning dessa är. Visserligen fanns inget mål om det och jag ser det inte som nödvändigt att kunna det men eleverna gav uttryck för att vilja veta mer om färgerna. Vilket visades genom att frågor ställdes om vilka färger det var och om han/hon fick ta en viss färg eller om det som målats var rätt. Jag kunde även ha varit tydligare i genomgången och gått in mer på hur det kan bli färger när ljuset går genom droppen eller prisman. Det hade kanske gett eleverna en större mening med att kunna att det behövs regn och sol. Om jag skulle ha haft ytterligare en lektion så är det också det som jag skulle gå igenom på ett så lätt sätt som möjligt. Dessutom skulle jag låta eleverna experimentera mer själva.

Referenser
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:22). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar