Wickman och Persson (2008) tar upp att en syn på vad lärare behöver ha kunskap om är att ha goda kunskaper i ämnet, övning och erfarenheter men även bra förslag på hur undervisningen ska gå tillväga. Jag håller med om att detta är viktiga beståndsdelar för en lyckad undervisning. Samtidigt kan jag se att Lpo 94 (2006) framhäver att grunden för undervisningen ska vara utforskande och lust att lära vilket kan stimuleras då det är eleverna som får söka svaren istället för att läraren ger dessa. Men detta kan ske även då läraren har goda ämneskunskaper och kanske har även denna lärare även en annan trygghet än den utan ämneskunskaperna. En lärare med tidigare erfarenhet går in till en lektion med en förkunskap om vilka hinder som kan uppstå och hur en tydlig kommunikation kan ske. Samtidigt kan det vara så att en lärare utan erfarenheter vågar testa och undersöka på ett annat sätt än den med erfarenheter. Att läraren har idéer till lektionsupplägg är bra eftersom det inte enbart är fakta som ska ges utan kunskap som ska inhämtas hos eleverna vilket en lyckad lektion kan bidra till. Men utan idéer kanske läraren tar hjälp av eleverna på ett annat sätt vilket gör att undervisningen berör deras erfarenheter och på så sätt får en möjlighet att utgå från varje elev som Lpo 94 (2006) skriver att undervisningen ska göra. I lektionen i skolan som berörde regnbågen använde jag en CD-skiva för att visa hur en regnbåge kan skapas. Nu har jag även fått en djupare ämneskunskap om hur CD-skivan kunde framkalla färgerna. Jag vet inte hur källsäker sidan är där informationen hämtades ifrån men jag har inte hittat information om CD-skivan kan skapa färger i den litteratur som lästs.
Referenser:
Fysik.org [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?keyword=gitter [2010-04-04]
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94. Stockholm: Fritzes.
Wickman, P-o & Persson, H. (2008). Naturvetenskap och naturorienterade ämnen i grundskolan- en ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar