(Sammanställt av grupp 7b)
Vad är teknik?
Lindgren (1996) lyfter fram att teknikhistorien innehåller förklaringarna bakom det samhälle och den teknik människan idag lever med. Den är öppen för oss att analysera, beskriva och begrunda som en del av utvecklingens facit. Men Sundin (2006) påpekar att vi aldrig kommer att få veta exakt när, hur och varför våra förfäder på ett medvetet sätt började använda sig av redskap och andra hjälpmedel.
Enligt Sjöberg (2010) är skillnaden mellan naturvetenskap och teknik att naturvetenskapen fokuserar på varför frågor och tekniken på hur frågor. Naturvetenskapen producerar tankar och föreställningar medan tekniken resulterar i produkter. Ginner och Mattsson (1996) skriver att med ett enkelt förklaringssätt så kan teknikens utveckling förklaras med att delarna energi, materia och information möts. Vidare hävdar de att teknik inte enbart är maskiner och verktyg utan något som människan sätter mellan sig själv och omgivningen för att tillfredsställa sina behov. Nationalencyklopedin (2010-04-07) ger även en förklaring för teknik som överensstämmer med Ginner och Mattsson (1996) men påpekar att teknik inte är tillämpad naturvetenskap utan att kunskap inom naturvetenskap ofta uppstår ur användandet av teknik. Vi ser att tekniken finns överallt och därför kan teknik ingå i samtliga områden som tagits upp. Med sammanfattade ord så menar Ginner och Mattsson (1996) att naturvetenskapen är naturgjord och tekniken är människogjord.
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) säger att det ska vara en strävan att barnen "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker" (s. 9). Kursplanen beskriver att eleverna i slutet av det femte skolåret ska kunna "redogöra för, inom några väl valda bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ" (Skolverket, 2008, s. 118).
Kursplanen för teknik skriver följande ”utifrån ett praktiskt och undersökande arbete åskådliggörs både den tekniska utvecklingsprocessen – problemidentifiering, idé, planering, konstruktion, utprövning och modifiering – och hur den teknik som omger oss är länkad till olika och ofta inbördes beroende system” (Skolverket, 2008, s. 117). Eleverna kan genom tekniken omvandla det vita ljuset och prisman till en regnbåge eller rättare sagt till regnbågens färger. Innan detta kan eleverna arbeta utifrån alla de delar som kursplanen belyser ovan. Alltså kan vi genom tekniken få en större förståelse för hur regnbågen skapas och vad som krävs för att en regnbåge ska uppstå. Vi upprepar det som av naturen är skapat, via teknik. Regnbågen är naturgjord men med teknik blir den människogjord.
Referenser
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Lindgren, M. (1996). Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik. I T. Ginner & G. Mattson, (red.). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
(s. 110 - 120).
Vad är teknik?
Lindgren (1996) lyfter fram att teknikhistorien innehåller förklaringarna bakom det samhälle och den teknik människan idag lever med. Den är öppen för oss att analysera, beskriva och begrunda som en del av utvecklingens facit. Men Sundin (2006) påpekar att vi aldrig kommer att få veta exakt när, hur och varför våra förfäder på ett medvetet sätt började använda sig av redskap och andra hjälpmedel.
Enligt Sjöberg (2010) är skillnaden mellan naturvetenskap och teknik att naturvetenskapen fokuserar på varför frågor och tekniken på hur frågor. Naturvetenskapen producerar tankar och föreställningar medan tekniken resulterar i produkter. Ginner och Mattsson (1996) skriver att med ett enkelt förklaringssätt så kan teknikens utveckling förklaras med att delarna energi, materia och information möts. Vidare hävdar de att teknik inte enbart är maskiner och verktyg utan något som människan sätter mellan sig själv och omgivningen för att tillfredsställa sina behov. Nationalencyklopedin (2010-04-07) ger även en förklaring för teknik som överensstämmer med Ginner och Mattsson (1996) men påpekar att teknik inte är tillämpad naturvetenskap utan att kunskap inom naturvetenskap ofta uppstår ur användandet av teknik. Vi ser att tekniken finns överallt och därför kan teknik ingå i samtliga områden som tagits upp. Med sammanfattade ord så menar Ginner och Mattsson (1996) att naturvetenskapen är naturgjord och tekniken är människogjord.
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) säger att det ska vara en strävan att barnen "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker" (s. 9). Kursplanen beskriver att eleverna i slutet av det femte skolåret ska kunna "redogöra för, inom några väl valda bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ" (Skolverket, 2008, s. 118).
Kursplanen för teknik skriver följande ”utifrån ett praktiskt och undersökande arbete åskådliggörs både den tekniska utvecklingsprocessen – problemidentifiering, idé, planering, konstruktion, utprövning och modifiering – och hur den teknik som omger oss är länkad till olika och ofta inbördes beroende system” (Skolverket, 2008, s. 117). Eleverna kan genom tekniken omvandla det vita ljuset och prisman till en regnbåge eller rättare sagt till regnbågens färger. Innan detta kan eleverna arbeta utifrån alla de delar som kursplanen belyser ovan. Alltså kan vi genom tekniken få en större förståelse för hur regnbågen skapas och vad som krävs för att en regnbåge ska uppstå. Vi upprepar det som av naturen är skapat, via teknik. Regnbågen är naturgjord men med teknik blir den människogjord.
Referenser
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Lindgren, M. (1996). Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik. I T. Ginner & G. Mattson, (red.). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
(s. 110 - 120).
Nationalencyklopedin [Elektronisk] Tillgänglig: http://ne.se.persefone.his.se/lang/teknik [2010-04-07].
Sjöberg, S. (2010). Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2006). Läroplan för förskolan. (Lpfö 98). Stockholm: Fritzes.
Skolverket. (2008). Grundskolan: kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Sundin, B. (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson Bokförlag.
Bild: http://webshop.tomtit.se/product.asp?product=631
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar