onsdag 14 april 2010

Lärandetillfälle i ett förskoleperspektiv

Som nämnts i ett tidigare blogginlägg angående regnbågen som ämne under en samling fick förskolebarnens upplevelser och egna uppfattningar av regnbågen stå i fokus under genomförandet, där de fick skapa regnbågen genom att måla, det fanns andra alternativ till annat material. Det föll sig självfallet äkta att allt material skulle vara i regnbågens färger, såsom tjockare papper, avklippta sugrör i småbitar och glansigt papper. Silkespapper stod som ett av alternativen men detta saknades på den förskola där jag utgör min verksamhetsförlagda utbildning. I lektionsplaneringen var ett av strävansmålen utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö 98) att barnen bland "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker" (s. 9). Konkretiserat innebar det att de skulle skapa en egen regnbåge med hjälp av olikartat material. Först fördes en diskussion med barnen om de hade sett regnbågen och de åtta barn som var med visade alla att de hade någon form av erfarenhet av fenomenet. Det resulterade i en naturlig diskussion när några av barnen tog upp att det behövs regn och sol för att en regnbåge ska uppstå. Barn besitter olikartad kunskap men de har alltid någon form av kunskap. Ett barn hade upplevt två regnbågar samtidigt och ett annat barn hade sett regnbågen på natten. Jag fick också lära mig om hur månstenar ramlar ner ifrån himlen.

Eftersom den halva basgrupp jag ingår i på Högskolan enbart består av tre deltagare beslutade vi om att en av pedagogerna ute i själva verksamheten skulle iaktta min samling, vilket också kan inge reflektioner utanför de ramar vi som studenter planerar inom. Pedagogen bistod med en stencil över färgernas placering i regnbågen som hon ansåg att varje barn i barngruppen skulle få ta del av. Vad är det då i själva samlingen som blir viktigt? Denna stencil användes aldrig mer än till den diskussion som ägde rum med barnen innan genomförandet, då färgerna är ett inneboende element i regnbågen. Samlingen om regnbågen skapade mycket funderingar hos mig huruvida det är färgernas placering eller tekniken att skapa en regnbåge med stöd av olikartat material som är viktigt? Färgernas ordning kommer väl så småningom och huvudsaken är väl att färgerna är medräknade. Jag anser det olika materialanvändandet vara viktigare och det kommer ju också att vara genom tekniken som de senare "lär känna" regnbågen, dock med något annorlunda stoff. De barn som deltog var alla aktiva och engagerade och målade sin egen form av regnbågen och flertalet av dem använde sig av varierande material.

Samlingen och ämnet regnbåge medförde ännu ett arbetspass med andra barn i barngruppen. Från början var tanken att måla med fönsterfärg men då det inte fanns tillräckligt av denna provade vi istället på att måla med mer tjockflytande färger på ett transparent papper för att tillslut fästa dessa mot fönsterrutorna på förskolan. Förr eller senare kommer solen att lysa igenom målningarna och det kan möjligen erbjuda ett gott lärandetillfälle att diskutera hur solen hjälper till vid processen. Barnens målningar gav mig svar på att färgernas ordning nog trots allt inte är det väsentligaste. Dessvärre togs inga bilder vid det första tillfället men här kommer det smakprov från det sistnämnda. Är de inte urläckra?

Exempel på rund regnbåge

Referens

Skolverket (2006). Läroplan för förskolan. (Lpfö 98). Stockholm: Fritzes.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag håller med dig Anna att det är viktigt att tänka på vad det är barnen/eleverna ska lära sig. För det är därför vi har lektionen. Om läraren vet det och kan förmedla detta till barnen/eleverna så anser jag att det kan bli lättare att se syftet till varför naturkunskap och teknik ska beröras. Vilket Sjöberg (2000) framhåller som viktigt.

    Referenser
    Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur

    SvaraRadera