söndag 25 april 2010

Eyjafjallajökull

Tänk att naturens makter kan göra så all flygtrafik läggs ner under en tid. Ingen har väll missat vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott på Island och inte minst den aska som den har spridit ut i Europa. Vi har skrivit tidigare i inlägg ur vi människor är beroende av teknik och här kan vi ge ett bra exempel för det. Över en veckas tid har flygtrafiken i Europa varit ur balans och flera 1000 människor har suttit fast och sitter fast i andra länder och vet inte hur de ska ta sig hem? Det är även människor som sitter fast här i Sverige som inte kommer hem till sitt hemland samt svenskar som tänkt åka på semester. Tänk att en sådan här vulkan kan ställa till med så mycket besvär i en hel värld med tanke på att den finns på lilla ön Island i nordliga Europa.

Det jag tycker medierna har glömt bort lite är människorna som bor på Island. Det kommer att ta en lång tid innan all aska som lagt sig som ett tjockt täcker över marken kommer att försvinna från deras egendomar, hur ska deras djur kunna beta? Tänk att leva i ett grått landskap och man inte veta när vulkanen kommer att släckas igen? Är det någon idé att börja röja upp allt?

Många tankar har väckts hos mig när det gäller Eyjafjallajökulls utbrott och askspridning. Jag hörde på tvn att intresset för vulkaner har ökat markant hos barn under den senaste veckan och att experiment som går att köpa på leksaksaffärer har varit populärt. Jag tycker att skolorna bör ta till vara på det som hänt på Island nu och prata med barnen om vulkaner. Mycket annat inom naturkunskap just nu kanske inte är lika viktigt. Det är inte ofta barnen får vara med om att en vulkan så pass nära Sverige får utbrott och jag tror att det ligger i barns intresse att arbeta med det också. Vad tror ni? Sjöberg (2010) menar att det är viktigt att vi tar reda på vad eleverna vill lära sig, så om man skulle ta upp vulkaner som ämne inom naturvetenskap så måste vi ta reda på vad de vill ha reda på om vulkaner. Jag tror att vi automatiskt kommer in på olika viktiga delar gällande vulkaner då med tanke på att om ett barn vill ha reda på en sak så måste läraren ofta berätta andra bakomliggande saker för att barnet ska förstå.







Referenser:


Sjöberg, S. (2010). Naturvetenskap som allmänbildning en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.


2 kommentarer:

  1. ...då får jag hoppas att du deltar i den "halva" som får lyssna på min/vår (grupp 1b´s) redovisning på torsdag om vulkaner. Vi kommer att ha en koncentrering runt Island och vulkaniska fenomen där...

    SvaraRadera
  2. Tyvärr så är jag inte i den grupp

    SvaraRadera