lördag 17 april 2010

Vad händer när isen smälter?

Senaste dagarnas nyheter har till stor del handlat om vulkanens Eyjafjallajökulls utbrott och hur detta påverkar glaciären. Här är det ganska självklart att smältvattnet påverkar landet eftersom vattnet lägger sig ovanpå isen. Däremot har jag länge funderat och försökt hitta svar på hur havsnivån kan stiga när en glaciär smälter efter att Andersson (2008) lyft fram frågan. Kan tyckas som en ganska självklar fråga eftersom det självklart blir mer vatten i flytande form när den fasta formen smälter. Men samtidigt så har samma vatten funnits tidigare, inget har tillförts, bara ändrat form. Detta samtidigt som "http://ne.se.persefone.his.se/lang/smältpunkt">http://ne.se.persefone.his.se/lang/smältpunkt (2010-04-12) menar att vattnets volym är större som fast form än flytande form. Men samma vattennivå hålls ändå när isen smälter i ett vattenglas. Enligt http://ne.se.persefone.his.se/exp/om-all-is-pÃ¥-jorden-smälter20i_h_word=vad+skulle+hända+om+all+is+smälter (2010-04-12) så skulle havsytan stiga ungefär 70 m om alla is smälte. Varför är det så?

Detta kanske inte en fråga som tas upp i undervisningen i förskolan eller i grundskolans tidigare år men jag anser att det är viktigt att ha en undervisning där barnen/eleverna inbjuds till att ställa frågor. Det är även något som Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) framhåller som viktigt. Då barnen/eleverna ställer frågor så visas nyfikenhet som Lpo 94 (2006) framhäver att skolan ska bidra till och Lpfö 98 (2006) framhäver att barngruppen ska vara en aktiv del i utvecklingen. Då kan tillexempel ett vattenglas med is i användas och eleverna får sedan fundera på vad som händer när isen smälter.

Referenser
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap, helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.
Nationalencyklopedin [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://ne.se.persefone.his.se/exp/om-all-is-på-jorden-smälter?i_h_word=vad+skulle+h%C3%A4nda+om+all+is+sm%C3%A4lter [2010-04-12]
Nationalencyklopedin [Elektronisk]. Tillgänglig: http://ne.se.persefone.his.se/lang/smältpunkt [2010-04-12]
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet. (Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:22). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.

2 kommentarer:

  1. Efter att jag har funderat ytterligare så har jag ett rimligt svar till min egen fråga. Glaciären befinner sig både ovanför och under vattenytan, men det är bara delen som är under vattnet som berör havsnivån. När glaciärensmälter så kommer dock även delen som befunnit sig över land i vattnet vilket gör att vattenytan stiger. Ett enkelt svar tycker jag, och enligt mig självklart.

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Nu har jag läst på www.fysik.org (2010-04-20) att om landisen smälter ökar vattennivån men om isen nära nordpolen smälter blir vattennivån densamma efterom isen ligger i vattnet och vattnet har samma volym som det som trängts undan enligt Arkimedes princip. Den som ställer frågan framhäver även att det mesta av isen finns under vattnet.

    Referenser
    http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?keyword=Arkimedes+princip (2010-04-20)

    SvaraRadera