Under min resa till London väcktes många tankar gällande naturkunskap och teknik. I Hyde Park syntes många fågelarter och däribland svart svan, som jag inte sett tidigare. Att se fåglarna i verkligheten skapar en lust att vilja veta vilken art fågeln tillhör och om den är en flyttfågel eller stannfågel. Jag, som många andra, matade gråekorrnarna som fanns i parken. Dessa skapade stor uppståndelse och förtjusning då någon av dem hämtade en nöt från en människas hand. Här väcktes tankar om vad som var lämpligt att mata gråekorren med? Vi besökte även olika byggnader och imponerades av hur människan har kunnat bygga så stora byggnader utan den teknik som finns idag. Ur denna aspekt är det intressant att eleverna får testa och undersöka hur det går att underlätta att förflytta ett tungt föremål. En annan fråga är hur ett flygplan kan flyga?
Det jag vill få fram med detta inlägg är att det är viktigt att sammanföra undervisningen med händelser i vardagen där elevernas frågor och funderingar tas upp. På så sätt görs undervisningen relevant vilket gör att eleverna tar till sig informationen och gör den till kunskap och ser vikten av undervisningen i ett ämne som Sjöberg (2000) ser som viktigt. Det behöver inte vara frågor eller ämnen som ovan utan tillexempel ingredienser till bakning som Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) framhåller. Att se möjligheter och upptäcka att naturvetenskap och teknik finns i många situationer och att det är viktigt att belysa detta för eleverna.
Referenser
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.
Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning- en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.
Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning- en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.
Jag tror det var någon av våra föreläsare som prata om att det även är viktigt att relatera till verkliga händelser som man själv varit med om. Det är ju en erfarenhet att du matat gråekorrarna och sett en svart svan och jag tror barn blir imponerade och nyfikna på detta.
SvaraRaderaJag håller helt med dig... du får här en förståelse för hur viktigt det är att utgå från tidigare erfaranden... Det blir intressant då man kan relatera till något... det gäller såväl för dig som för barnen i förskolan/skolan...
SvaraRadera// Susanne