tisdag 23 mars 2010

Inför handledning didaktik 25/3 - 2010

(Sammanställt av grupp 7b)

Efter att ha fördjupat oss i det valda ämnesområdet på många olika sätt är det på torsdag dags för handledningstillfälle om didaktiken med Susanne Klaar. Vad har vi själva för tankar runt det? Tillsammans har vi i grupp 7b sammanställt de intervjusvar som gavs av förskolebarnen och skoleleverna i en Concept Cartoon, denna syns på bild nedan. Där var en tanke hur lätt det faktiskt är att gå in och omtolka barnen och elevernas svar när sammanställningen sker. Arbetar vi då utifrån deras kunskap? Två av oss i gruppen har redan genomfört lektion/samling om regnbågen på förskola och skola. Först var vår tanke att efter lektionen diskutera med eleverna vad de lärt sig. Men i planeringarna för skolan var en punkt att de efter genomgång av olika material om hur regnbågen kan skapas, skulle få skriva och berätta, varpå deras inhämtade kunskap faktiskt blir synliggjord för oss som lärare. Resultaten som visar på regnbågens process torde vara ett bevis på att eleverna har lärt sig något av den kunskap vi lagt fram för dem. De flesta av dem har också någon form av upplevelse av detta naturfenomen. För förskolebarnen fick deras upplevelser stå som fokus under genomförande, där de fick skapa regnbågen genom att måla, alternativ fanns även till annat material. Däremot blev diskussionen än viktigare här. En av frågorna som uppstod är hur vi som lärare förklarar ljusets brytning för eleverna på ett enkelt och konkret sätt? Det är lätt att förklara själva processen av regnbågen med stöd av olika redskap och teknik. Men som vi alla vet syns den enbart vid enstaka tillfällen och som därmed kan innebära en viss abstraktion för eleverna. Kunskapen bör ju också placeras på deras nivå. En annan fråga som har uppstått är huruvida de genomförda samlingarna/lektionerna i förskola och skola kommer att beröras vid den muntliga examinationen?


Concept Cartoon

1 kommentar:

  1. Vilken underbar bild! Den väcker förundran över fenomenet verkligen. Intressant att få höra hur barn / elever tänker om den efter er lektion.

    SvaraRadera