måndag 15 februari 2010

Regnbågen

(Sammanställt av grupp 7b)

Regnbågen: Röd, Orange, Gul, Grön, Blå, Indigo, Violet.
Nu har vi haft handledning med Susanne Klaar och diskuterat vilka huvudsakliga ämneskunskaper som gruppen behöver skaffa sig inom området regnbågen. Alltså är den stora frågan "Vad behöver vi som lärare/pedagoger kunna?". De ämneskunskaper som vi behöver ha mer vetskap i är om ljusbrytning och vilka ämnen som behövs för att en regnbåge ska skapas. De ämnen som vi vet är en byggsten för att skapa en regnbåge är t.ex vatten, olja, såpa och prisma. Hur bryts ljus i olika ämnen? Vad finns det för olika myter om regnbågens liv? Vilka färger består regnbågen av? Sen tänker vi oss utgångsfrågan i Concept Cartoons som lyder "Hur tror ni regnbågen blir till?" både i förskolan och i skolan. Vi tycker att frågan är öppen och passar till de åldrarna vi riktar oss mot, alltså runt 5 till 8 år. Nu återstår och se hur pass mycket förkunskaper barnen/eleverna har för att vi ska kunna lägga upp en lektion om fenomenet regnbågen utefter deras erfarenheter.

8 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om ert fortsatta arbete här... Jag skulle vilja kunna "följa" er blogg, men hittar ingen ikon för detta. Kan ni hjälpa mig med det, eller går det inte?
    // Susanne

    SvaraRadera
  2. I boken "Himlasken och andra ljusfenomen" av Alf Nyberg finns det ett helt kapitel om regnbågen. Här finns bland annat fakta om hur primär och sekundär regnbåge uppstår.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det ska vi kolla upp Marina, tack!. Susanne, jag tror att vi har fixat så att du kan följa oss.

    SvaraRadera
  4. Tack Marina för regnbågetips! Jag har nu lagt till er i vår blogglista. Bra va! Men jag funderar över om Susanne verkligen kan det? Det står Sofias namn under följare.

    SvaraRadera
  5. Trots det att Björklund (2008) inriktar sig inom matematiken och på åldrarna inom förskolan anser jag att citatet i stort fångar det tilldelade momentet inför förberedelser av undervisning i kursen för naturvetenskap och teknik. "En lärare som är medveten om olika aspekter av ett fenomen och förmår lyfta fram dem för den lärande, ger också större möjligheter för den lärande att utveckla en djupare och mera mångfasetterad förståelse av fenomenet i fråga" (s. 181). Björklund hävdar att det finns behov av att läraren uppmärksammar den lärande på olika aspekter av ett fenomen och även på variationer av sätt att förstå fenomenet, speciellt när det är handlar om naturvetenskap och matematik, som inbegriper system och redskap som är kulturellt betingade.

    Referens
    Björklund, C. (2008). Bland bollar och klossar. Matematik för de yngsta i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag var ute och sökte på regnbåge på google och hitta er.... Ville bara säga att det kändes häftigt.

    SvaraRadera
  7. Hej Helene!
    Vad roligt att du tittar in!
    Ja, jag vet. Visst, var det häftigt. Bara att söka efter Myter om regnbågen.Kolla gärna in de olika länkarna här på vår blogg som är upphittade.

    SvaraRadera