tisdag 23 februari 2010

Handledning 22/2 - 2010

(Sammanställt av grupp 7b)

Idag var det dags för den andra i raden av handledning i ämneskunskaper inom lärandeobjekt regnbågen, tillsammans med de två övriga grupperna som valt samma område. Vår handledare Krister gick igenom regnbågens sammansättning och föreningen sinsemellan solljuset, vattendropparna och ögat hos oss individer. Gruppen fick en djupdykning av regnbågens olika färger och hur de fungerar. Eller kanske snarare hur de rör sig? Till exempel är den röda färgen energisvagare och rör sig därmed också fortare. Som tidigare nämnts är den längst av färgerna. Motsatsen skulle man kunna säga är blått då den är energistarkare och rör sig därför långsammare. Färgerna i regnbågen bryts olikartat. Bland annat väcktes också frågan hur vi lärare bäst resonerar runt de olika färgerna. Det finns ju många varierande praktiska sätt att lyfta fram det på för barnen/eleverna men först och främst krävs egna prövningar av tillvägagångssätt. Vad blir mest intressant för barnen/eleverna? Vad skulle starta igång deras tankeprocesser mest? Nu fortsätter vi vårt sökande av kunskap under områdena materia, liv, energi och teknik.

4 kommentarer:

  1. Intressant! Hur är det med de färger man ser på oljiga ytor, och såpbubblors färger... Fungerar de på samma sätt eller är det annorlunda?
    // Susanne

    SvaraRadera
  2. Vid närmare eftertanke kan jag se färgernas framför mig på den oljiga ytan men inte hur det fungerar. Såpbubblorna bör vi hålla fast vid som experiment! Det praktiska är väl det som i detta läge kan vara bästa stöd i vår process. Eller vad säger ni andra?

    SvaraRadera
  3. Men som Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner Godée (2008) lyfter fram går ljuset betydligt långsammare i vatten och glas som är tätare ämnen än luft. Vilket borde betyda att vattnet blir tätare med olja i. Vad består såpbubblor av egentligen? Såpa eller hur. Där syns ju de olika färgerna. Således bör det ändå vara samma process. Desto lägre hastighet desto kortare färg.

    SvaraRadera
  4. En kommentar och utmaning att ta med i ert fortsatta arbete med såpbubblor är att såpbubblor endast är en hinna av "såpvatten", och att det är luft inuti (den man blåser in i bubblan). Vilken betydelse har hinnan... och har luften också någon betydelse?
    // Susanne

    SvaraRadera