I boken Barn och naturvetenskap- upptäcka, utforska, lära så kan vi läsa om en flickas tankar om hur regnbågen kommer till. Hon menar på att "Först kommer vatten till solen. Älvorna samlar pulver och solrosfrön från blommor och glitterpärlor. Duvor och fjärilar hjälper till, de samlar också blommor. Fjärilarna strör pulvret som blir regnbågen"(Elfström m.fl., 2008, sid. 159). Liknande svar kanske vi kan få från de förskolebarn som vi kommer ställa den öppna frågan till, alltså -"Hur tror ni regnbågen blir till?" Barn har sina teorier om olika fenomen som förekommer i vår natur och de uppfattningar som de har ska vi ta vara till och försöka få in det i undervisningen. Någonstans i deras svar kan det finnas något som stämmer men det är långsökt. Elfström (2008) säger att barns teorier om olika naturfenomen ofta är mycket poetiska och målande, och att det måste få vara så eftersom i detta fall regnbågen är så vacker. Detta är något som jag håller med om, om vi pratar om regnbågen så måste barnen få ge sin bild av regnbågen på ett eller annat sätt. Detta är något vi kanske ska tänka på när vi ska planera en samling om regnbågen i förskolan.
Tekniken i förskolan och skolan
14 år sedan
Vad jag ansåg vara så himla härligt var pedagogernas sätt att arbeta med prismor som hade hängts upp i alla fönster på förskolan som författarna beskriver. Dessutom är det ytterst intressant att barnen gör kopplingarna till naturfenomenet regnbågen. Förhoppningsvis ska jag ut redan imorgon och fånga upp barnens tankar runt frågan som vi i gruppen har enats om. Jag har upplevt att vi vuxna är alltför trångsynta i vårt sätt tänka så det ska bli mycket spännande. Jag kan anse att barns svar ofta är mer rimliga med ett klokare resonemang. Det är också av absolut vikt att allas tankar lyfts fram om så det sker genom skapande verksamhet eller diskussioner.
SvaraRaderaDet blev inga intervjuer med barnen idag, nu hoppas jag på fredag istället. Det underbara var dock att i ett av förskolans fönster hängde tre prismor. Dessa är ju en del av tekniken. Som vi kanske också tar för givet? Utan prismorna hade vi inte fått ta del av alternativa lösningar för hur en regnbåge ska uppstå. Hade myterna kanske också fortfarande varit en del av tankarna om fenomenet? Prismorna då, skapade med den soliga dagen idag en massa små regnbågar inuti hela förskolans rum där vi satt. Överallt ekade "Kolla, kolla det är regnbågen". Barnen sprang runt som om de hade blivit tokiga. Ett naturens väsen som tenderar väcka mycket fascination hos barnen. "Kolla, en till och en till". Funderingar går till huruvida pedagogerna har pratat om regnbågen med barnen. Jag vill nog inte veta, inte än, inte innan jag fått ta del av deras tankar. Hur tänker barnen om regnbågen egentligen? Kommer den från prisman i fönstret?
SvaraRaderaFortfarande inga intervjuer på grund av olika orsaker. Men efter att ha tagit del av vad Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner- Godèe (2008) diskuterar om det naturvetenskapliga arbetet och att det ofta påbörjas med anledning av bland annat upptäckter, är en reflektion; skulle jag ha följt upp det där och då? Tillfället hade kunnat skapa så otroligt mycket. Eller hade deras funderingar varit sammankopplade till den specifika kontexten? Barns upptäckter och speciellt barn i grupp kännetecknas oftast av just utrop som "Titta här! Kolla!", säger författarna.
SvaraRaderaReferens
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka,utforska, lära. Stockholm: Liber.
Nu har jag äntligen utfört alla intervjuer med både förskolebarn och skolbarn. Det blev uppenbart hur mycket mer krut skoleleverna lägger på att ge rätt svar. Det kanske borde få oss som lärare att bättre reflektera över hur och vad vi ställer för frågor till barnen. Desto yngre barn är desto mindre bryr de sig om vad omgivningen anser. Det är bara att konstatera att barn är härliga. Ett av förskolebarnen svarade mig att "Det är tomten som gör den. Han bara trollar fram den". Underbart!! Jag tror faktiskt att som jag tidigare påpekat, att de hade kunnat bli påverkade om de samtidigt hade sett prismorna i fönstret. En av de intervjuade eleverna såg ett samband med hur det brukar bli när man tvättar bilen, vilket ju är alldeles riktigt. Nu ska det bli intressant att sammanställa dessa olika svar inför Concept Cartoons. Eller vad säger ni?
SvaraRaderaDet var intressant att göra concept cartoon och ta del av era barns/elevers svar. Som ni vet så sa både barnen och eleverna på skolan och förskolan där intervjuerna genomfördes att det behövdes regn och sol. En sa att vattnet kom i sjöar/hav och det var därför regnbågen uppstod. En sa att det var någon som målade regnbågen på en stege. Mycket intelligenta svar!
SvaraRadera