onsdag 5 maj 2010

Teknik i förskolan och skolan

Under mina fältstudier på förskolan och i skolan har jag observerat hur pass mycket teknik som finns tillgängligt. Vid ett första översikt ansåg jag att det inte alls fanns mycket teknik vare sig i förskolan eller skolan, men jag kom på mig själv att titta efter datorer. Teknik är så mycket mer än datorer, teknik är för mig allt som hjälper en, såsom pennor, sudd, saxar, böcker o.s.v. Alltså det som Ginner och Mattsson (2006) beskriver som att man sätter mellan sig själv och naturen och är människogjort.

Även om datorer inte är den enda teknik som finns på förskolorna/skolorna så tänkte jag välja att prata om det först. På förskolan finns det ingen dator som barnen kan använda, och det är något som jag anser fattas. I dagens samhälle så stöter barnen på datorer tidigt, och oftast är det något som de intresserar sig av. Det finns även många program som främjar både språk och matematik samt andra områden som utvecklar barnen. Genom datorer kan barn finna information om olika fenomen och vi som pedagoger kan visa olika filmer som finns på Internet gällande olika områden t.ex. hur olika fåglar låter vid ett fågeltema. På skolan finns det tre datorer som ska delas med två barnskolegrupper samt två åk 1:or. Alltså ska ca 35 barn dela på tre datorer. Jag upplever det inte som att eleverna får chansen att använda datorerna så mycket på skolan som de borde få. Jag har bara sett barnen sitta där under fritidstiden. I klassrummet finns det en bärbar dator som läraren använder för att visa filmer från internet, bilder eller andra saker som underlättar undervisningen på något sätt genom en projektor som sitter i taket. Det ser jag som positivt då eleverna får variera sig från böcker och får information från någon annan källa. Jag har själv en gång använt det då de hade rymdtema och jag visade månlandningen, även läraren använde den när de pratade om berg så de jämförde storlekarna på världens olika berg.

När det gäller den omgivande tekniken som finna i närheten skolan kan man till exempel finna i skolskogen där det finns ett byggt vindskydd där barnen/eleverna kan krypa in när det regnar och i vindskyddet förvaras även ved som de kan använda när de gör upp eld i eldstaden som finns utanför. Jag anser det viktigt att vi pratar om vindskydd och hur man gör ett sådant samt hur vi gör upp eld och vad man kan göra eld med. Bakom skolan finns det en kompost där eleverna på skolan turas om att ta hand om varje vecka. Här kan eleverna se processen hur frukten de äter blir till jord och det är något som de pratar om också.

Tekniken hjälper en att förstå sin omvärld, nyligen har skolan haft ett vattentema där åk1 tog del av vattnets kretslopp genom teknik. Det var en låda där det var ett område som skulle föreställa hav där de hällt i saltvatten, sedan fanns det även ett berg där det var ett moln över och i molnet fanns det en kylklamp, det fanns också en liten sjö där vattnet skulle samlas sen. När saltvattnet låg i havet och isklampen i molnet så la de på locket och satte dit en värmandelampa över som skulle föreställa solen. Efter några dagar tog de bort locket och såg att det fanns vatten i sjön som tidigare var tom och att det var mindre vatten i havet. De fick stoppa fingret i havet och insåg att det var mycket salt och när de smaka på vattnet i sjön så märkte dom att vattnet där inte alls var salt. Genom denna teknik kunde barnen förstå att det vattnet vi dricker kan vara från havet även om havet är salt. Något som skolan har tagit vara på är Balthazar som finns inne i Skövde där barn/elever kan komma och få ett område presenterat för sig, men personalen där kan även komma ut med tekniska saker som hjälper dem att förstå olika naturvetenskapliga fenomen.

Barnen i skolan och förskolan omges med massor av teknik och det är vårt uppdrag som lärare att se till att de lyfts fram. Målen som eleverna ska kunna efter 5 skolåret inom teknikämnet är:

Eleven skall

”kunna natur, samhälle och individredogöra för, inom några väl bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för ,”
–” kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner,”
- ”kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner”.
(Skolverket.se, 10-05-05)


Förskolan har inga uppnående mål med strävande mål som är en grund så att förskolebarnen har en grundläggande förståelse för naturvetenskap och teknik. ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med olika material och tekniker”. (Lpfö 98, s. 9)

Ginner och Mattsson (2006) tar upp unga människors bristande intresse för teknik, och jag tror att det bristande intresset beror på för lite kunskap om det. Eleverna får inte i skolan tillräckligt med undervisning i teknik i de tidigare åldrarna och det kan vara en bidragande faktor till att det blir svårare att ta till sig det i de senare åren, och därför också inte väljer det som framtida yrke. Det jag lagt märke till under mina fältstudier är att både pojkar och flickor tycker det är precis lika roligt med teknik, många påstår att flickor har ett mindre intresse för detta men det är inget jag märkt av både på skolan och förskolan.

Referenser:
Ginner T. (1996). Teknik som skolämne. I Ginner, T och Mattsson [red]. Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur
Lpfö 98: http://www.lulea.se/download/18.5ee063d310c3f1df7dd800013373/lpf%C3%B698.pdf (2010-05-05)
Skolverket: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0607&infotyp=23&skolform=11&id=2089&extraId=2087 (2010-05-05)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Sjöberg (2000) framhäver att undervisningen ska bygga på elevernas erfarenheter och det tycker jag att modellen av vattnets kretslopp gör på ett bra sätt då den visar hur naturen ser ut. Jag håller även med om att datorn är en viktig del i undervisningen.

    Referenser:
    Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning- en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

    SvaraRadera